دختر بچه ۱۰ ساله مشهدی در استخر آب غرق شد (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) دستگیری مرد مامورنما در شهرک شهید رجایی مشهد واژگونی وانت در دزفول ۷ زن کارگر را مصدوم کرد (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) هلال احمر به ۱۱۳۱ نفر از شرکت کنندگان در مراسم سالروز ارتحال امام خمینی (ره) خدمات ارائه داد غرق شدن کودک ۸ ساله مشهدی در استخر گلخانه زلزله در میمند فارس (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) حریق خودرو پژو ۲۰۶ و تلاش آتش نشانان برای پیشگیری از انفجار +تصاویر(۱۴ خرداد ۱۴۰۳) تهران از فردا (۱۵ خرداد) بارانی می‌شود اعضای باند حرفه‌ای که کارشان «مختومه کردن پرونده‌ها» بود راهی زندان شدند| همدستی سه کارمند دادگستری با تبهکاران! غم‌های بزرگ چه بلایی بر سر تیروئید ما می‌آورند؟ جاده چالوس به کرج مسدود شد (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) پیش بینی وزش باد به عنوان پدیده غالب در خراسان رضوی (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) بایدها و نبایدهای طب سنتی درباره نوشیدن آب در روزهای گرم سال+ اینفوگرافی نکات مهمی که باید درباره واکسن «پنوموکوک» بدانید کشف بیش از ١۴ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی افزایش ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان از چه زمانی اعمال می‌شود؟ آب پاکی روی دست بازنشستگان تامین اجتماعی | چرا همسان سازی حقوق برای تمام بازنشستگان اجرا نمی‌شود؟ «وام ازدواج» فرزندان بازنشستگان کشوری واریز شد (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) خاطرات شنیدنی پزشک امام(ره) از توجه ایشان به توصیه پزشکان بازداشت دو سارق موتورسیکلت در تهران| آنها پدر و پسر بودند
سرخط خبرها

دریاچه بزنگان سرخس کجاست؟ + مشخصات و مسیریابی

  • کد خبر: ۱۷۰۶۱۴
  • ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۲
دریاچه بزنگان سرخس کجاست؟ + مشخصات و مسیریابی
دریاچه طبیعی بزنگان در فاصله ۱۳۲ کیلومتری مشهد و ۷۰ کیلومتری سرخس قرار دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، این دریاچه در ۱۳۰ کیلومتری جاده مشهد به سرخس، در بلندی‌های کپه داغ و در جنوب کوه‌های هزار مسجد قرار دارد. از منظر جغرافیایی فاصله دریاچه بزنگان با شهر مشهد ۱۳۰ کیلومتر و با سرخس ۸۰ کیلومتر فاصله دارد و به طور دقیق در قسمت شمال شرق روستای بزنگان واقع شده است.

دریاچه بزنگان سرخس کجاست؟ + مشخصات و مسیریابی

این دریاچه در گذشته به وسعت حدود ۸۰ هکتار بوده و عمیق‌ترین قسمت آن ۱۲ متر عمق داشته است اما این روزها حال خوشی ندارد. بارندگی‌های سالانه و چشمه‌های کوچک حاشیه آن و کف دریاچه، آب دریاچه بزنگان را تأمین می‌کنند. نکته جالبی که در مورد این دریاچه توجه بسیاری از علاقه‌مندان را به خود جلب می‌کند، وجود نداشتن هیچ گونه درخت در حواشی و سواحل آن است.

اماکن دیدنی نزدیک به دریاچه بزنگان

همان طور که اشاره شد، دریاچه بزنگان به دلیل طبیعت بی‌نظیرش توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است. از سوی دیگر، اکثر افرادی که به این منطقه سفر می‌کنند، دوست دارند در کنار بازدید از این دریاچه با جاذبه‌های دیدنی اطراف آن نیز آشنا شوند. در ادامه برخی از مهم‌ترین مناطق گردشگری اطراف دریاچه بزنگان سرخس را معرفی می‌کنیم.

۱- غار بزنگان: این غار واقع در روستای بزنگان است و نزدیک‌ترین منطقه گردشگری به دریاچه به شمار می‌آید. این غار پیشینه تاریخی جالب توجهی دارد و یکی از آثار تاریخی ایران محسوب می‌شود. قدمت این غار به دوران پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. این غار نسبتا بکر و ناشناخته، حدود ۷۰ سانتی متر قطر دهانه دارد و داخل آن مسیری ساده و کوتاه به طول ۴ متر وجود دارد. بخش بسیاری از مسیر در این غار با شیبی ملایم رو به پایین می‌رود و هوایی تقریبا خشک دارد.

روستای بزنگان: این روستا  در سال ۱۲۰۰ با نام سمنگان به وجود آمد. اولین انسان‌هایی که در آن سکونت داشتند، از قبیله موری‌ها بودند. روستای بزنگان در مرکز تعدادی از روستا‌های این منطقه مانند کلاته عوض، کلاته مهدی آباد، چشمه سنگی و ... قرار گرفته و یکی از بزرگ‌ترین روستا‌های سرخس محسوب می‌شود که به آب و قنات‌های شهر نیز دسترسی دارد. سابقه سکونت در روستای بزنگان به ۱۰۰ سال پیش باز می‌گردد. از جاذبه‌های دیدنی این روستا نیز می‌توان به قلعه‌ای از دوره افشاریه و غار بزنگان اشاره کرد.

رباط شرف: این جاذبه گردشگری کاروانسرایی در ۴۵ کیلومتری شهر سرخس است. بر اساس اطلاعات تاریخی موجود، بنای رباط به سال ۵۴۹ هجری قمری در زمان سلطان سنجر سلجوقی باز می‌گردد که بدون تردید یکی از شاهکار‌های هنر ایرانی به شمار می‌رود. این بنا در ۶ کیلومتری جاده سرخس به مشهد ساخته شده است. رباط شرف دو صحن دارد و هر صحن دارای چهار ایوان به شکل صلیب و شبستان بنا شده‌اند. همچنین آجرچینی و کتیبه‌های آن جلوه‌ای خاصی به این بنا بخشیده‌اند. علاوه بر این، چند مسجد و محراب نیز در رباط شرف ساخته شده‌اند و همه با کتیبه‌هایی گلی و گچی که از دوران دوران سلجوقی باقی مانده‌اند، تزئین شده‌اند.

پل خاتون: این پل که از آجر ساخته شده در گذشته به عنوان گذرگاه جاده ابریشم از سرخس به مرو شناخته می‌شد. پل خاتون از آثار بسیار معروف و باستانی شهرستان سرخس محسوب می‌شود که در نزدیکی مرز مشترک ایران، ترکمنستان و افغانستان قرار دارد. این اثر هنری و معماری به دستور خاتون خواهر گوهرشاد بیگم آغا همسر شاهرخ شاه تیموری بنا شد. این پل در فاصله ۹۰ کیلومتری جنوب شرقی سرخس قرار دارد.

سد دوستی سرخس: این سد از جنس خاک، با هسته‌ای رسی و با همکاری مشترک ایران و ترکمنستان بنا شده است. دریاچه پشت این سد از سوی مردمان این منطقه، دریاچه دوستی نام گرفته است. آب آشامیدنی شهر مشهد و آب کشاورزی روستا‌های واقع در منطقه ایران و حتی ترکمنستان نیز از این دریاچه تأمین می‌شود.

دشت‌های لاله گون سرخس: لباس بهاری دشت‌های شهر سرخس هوش هر بیننده‌ای را می‌رباید! در هنگام بهار دشت و ییلاق‌های این شهر پر از گل لاله است که در کنار درختان پر از شکوفه‌های بهاری و صدای دل انگیز آب خروشان چشمه‌ها بوی بهشت را به مشام بومیان و مسافران می‌رساند. این ویژگی طبیعت سرخس موجب می‌شود تا در فصل بهار مسافران و حتی افراد بومی این منطقه به شوق تماشای زیبایی‌های دشت‌ها به دامان طبیعت سرازیر شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->